Eettisyys ja tietosuoja

Eettisyys osana kaikkea ohjausta

Eettisyys kulkee punaisena lankana kaiken ohjauksen taustalla. Verkko-ohjauksessa noudatetaan samoja ohjauksen eettisiä periaatteita kuin kasvokkain tapahtuvassa ohjauksessa (ks. Ohjauksen eettiset periaatteet)

Verkon välityksellä ohjattaessa on tärkeää huomioida ohjauksen eettisyydessä erityisesti:

  • tiedon oikeellisuus ja ajantasaisuus
  • ohjauksen tarvelähtöisyys
  • ohjauksen ymmärrettävyys ja saavutettavuus
  • ohjauspalveluiden tuottajan, ohjaajan sekä vaihtoehtoisten ohjausajankohtien selkeä esille tuominen (esim. chatin yhteydessä)
  • yksityisyyden suoja
  • palvelun mahdollisten rajoitusten, tietojen tallentumisen ja yksityisyyden suojaamisen tapojen esille tuominen

(ERYICA 2009)

Tietosuoja verkko-ohjauksessa

Onhan ohjaustila tarpeeksi yksityinen?

Eiväthän sähköisesti kirjoitetut muistiinpanot voi joutua vääriin käsiin?

Voiko asiakas välittää lähettämääni tietoa eteenpäin?

Mistä tiedän, että asiakkaani todella on se, kuka väittää olevansa?

Ohjaajan on verkossa ohjatessaan tärkeää tuntea käyttämänsä välineet ja tavat käyttää niitä tietoturvallisesti. Tietosuoja perustuu lakiin ja käytänteisiin. Tärkeitä pohdinnan paikkoja tietosuojassa ovat muun muassa yksityisyyden suoja ja henkilötiedot. Siksi verkko-ohjauksessa on pohdittava tilaa, jossa ohjauksen toteuttaa, välineitä, joihin tallentaa tietoja asiakkaasta sekä kasvokkaisesta ohjauksesta poiketen henkilöllisyyden varmentamista, jotta tiettyjä tietoja uskaltaa antaa eteenpäin.

Millaisen kuvan Google antaa minusta?

Miten muotoilen tekstini niin, ettei sitä voi väärinymmärtää?

Miten GDPR vaikuttaa minun työhöni?

Tietosuoja-asetus GDPR astui voimaan toukokuussa 2018. Se velvoittaa jokaista organisaatiota mm.

  • nimeämään tietosuojavastaavan
  • pyytämään luvan henkilötietojen käsittelemiseksi
  • kertomaan avoimesti, miten organisaatiossa kerätään ja säilytetään henkilötietoja
  • poistamaan turhat tiedot sekä
  • kieltää pitämästä turhia rekistereitä.

Asiakkaalla on myös mahdollisuus vaatia tietojansa nähtäville tai poistettavaksi. Myös ohjaajan on hyvä olla GDPR:n perusteista tietoinen, jottei kokoa esimerkiksi turhia rekistereitä asiakkaistaan ja muistaa hävittää epäolennaiset tiedot heti, kun niiden käytölle ei ole perustetta.

Tietosuoja-asiat eivät rajoitu vain asiakkaan tietojen suojaamiseen, vaan yhtä lailla ohjaajan yksityisyyden turvaamiseen. Siksi verkko-ohjauksessa on hyvä tehdä selkeät yhteiset pelisäännöt esimerkiksi tietojen luovuttamisesta eteenpäin. Ohjaajan on tärkeää myös tiedostaa mahdollisuus omien viestiensä leviämisestä eteenpäin.

Tietoturva perustuu teknisiin ja organisatorisiin ratkaisuihin, joiden tarkoituksena on turvata tietosuoja ja estää tietojen joutuminen vääriin käsiin. Käytännössä tietoturva on siis esimerkiksi tietojen ja tietoliikenteen suojaamista. Eri välineissä on erilaiset tietoturvat ja ohjaajan on tärkeää olla perillä, mikä väline/alusta esimerkiksi tallentaa keskustelut ja mille alustalle on helpohkoa murtautua. Lisää tietoturvasta käytännössä löytyy “lue aiheesta lisää” -listan linkeistä.

Lue aiheesta lisää:
OAMK: Verkko-ohjaajan opas tieto- ja viestintätyöhön verkossa (s. 86-100)
OAMK: Mitä on tietosuoja, entä tietoturva? Miten ne vaikuttavat digiohjaukseen?
OAMK: Tietosuoja ja tietoturva
OAMK: Tietoturvan kymmenen käskyä